Έκδοση υπεράρυθμων εισητηρίων

Οι "υπεράριθμοι" στα αεροπλάνα έχουν δικαιώματα...
Σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε παλαιότερα στα λεωφορεία του ΚΤΕΛ, στο αεροπλάνο δεν μπορείς να βάλεις σκαμνάκια για να καθήσουν οι υπεράριθμοι επιβάτες.
Οποιος μεταβαίνει σε κάποιο αεροδρόμιο έχει να αντιμετωπίσει τουλάχιστον δύο φόβους. Ο πρώτος είναι αν θα καταφέρει να φτάσει στο αεροδρόμιο εγκαίρως, ο δεύτερος είναι αν οι υπάλληλοι στον έλεγχο εισιτηρίων θα του πουν -πάντα με χαμόγελο- ότι το αεροπλάνο είναι πλήρες και δεν μπορεί να δεχθεί άλλους επιβάτες. Κάθε χρόνο γύρω στους 250.000 επιβάτες σε όλη την Ευρώπη ζουν αυτή τη δυσάρεστη έκπληξη. Για τους περισσότερους είναι αδιανόητο να έχουν εκδοθεί περισσότερα εισιτήρια από τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, πρόκειται όμως για πάγια τακτική κάθε αερομεταφορέα, μεγάλου ή μικρού.

Η πρακτική αυτή (γνωστή ως overbooking) ακολουθείται -κατά τις εταιρείες- διότι κατά κανόνα κάποιοι που έχουν σχεδιάσει να ταξιδέψουν και έχουν ήδη προμηθευτεί εισιτήριο για κάποιο λόγο δεν εμφανίζονται ποτέ στο αεροδρόμιο. Ωστόσο, επειδή η λειτουργία ενός αεροπλάνου είναι ακριβή υπόθεση, οι αεροπορικές εταιρείες φροντίζουν εκ των προτέρων και εκδίδουν επιπλέον εισιτήρια, συνήθως 5-10% περισσότερα από τις διαθέσιμες θέσεις του αεροσκάφους. Τι γίνεται, όμως, αν συμβεί το αναπάντεχο και εμφανιστούν όλοι όσοι έχουν στα χέρια τους εισιτήριο; Η εταιρεία μπορεί και να... βολέψει κάποιον βιαστικό επιβάτη στο κόκπιτ, με τη συναίνεση του πιλότου, αλλά τέλος πάντων στα αεροπλάνα δεν μπορεί να εφαρμοστεί η ρήση "αγάπη να υπάρχει και χίλιοι καλοί παντού χωράνε". Ο επιβάτης όμως έχει δικαιώματα. Οπως αναφέρουν τα νομικά κείμενα της Ε.Ε., το εισιτήριο δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα συμβόλαιο, μια σύμβαση μεταξύ του επιβάτη και του αερομεταφορέα. Ο επιβάτης υποχρεούται να υπακούσει σε όλους τους κανονισμούς (ασφαλείας και μη) του αερομεταφορέα και του αεροδρομίου, ο αερομεταφορέας υποχρεούται να μεταφέρει τον επιβάτη στον προορισμό του, απλά πράγματα.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που πέσετε θύματα του overbooking διεκδικείτε τα εξής:
Επιστροφή (χωρίς πρόστιμο) του 100% της αξίας του εισιτηρίου για το τμήμα του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκε.

Τη μετάβαση στον τελικό προορισμό σας με το συντομότερο μεταφορικό μέσο.
Τη μετάβαση στον τελικό προορισμό σας με μια μεταγενέστερη πτήση, αν το επιθυμείτε.
Η αεροπορική εταιρεία υποχρεούται να σας δώσει τη δυνατότητα να επικοινωνήσετε με κάποιον που βρίσκεται στον τόπο προορισμού σας και πιθανώς σας περιμένει.
Επίσης, η εταιρεία υποχρεούται να προσφέρει γεύματα ή/και αναψυκτικά, ανάλογα με το χρόνο αναμονής. Αν πρόκειται να ταξιδέψετε τελικά κάποια από τις επόμενες ημέρες, η εταιρεία υποχρεούται να σας βρει κατάλυμα και να καλύψει τα έξοδα.

Ως εδώ καλά, υπάρχουν όμως και άλλες διεκδικήσεις οικονομικού χαρακτήρα:
Αν η καθυστέρηση που έχει προκληθεί είναι διάρκειας μεγαλύτερης των δύο ωρών και η πτήση δεν καλύπτει απόσταση μεγαλύτερη των 3.500 χιλιομέτρων, η εταιρεία θα σας καταβάλει σε μετρητά 150 ευρώ. Για καθυστερήσεις μικρότερης χρονικής διάρκειας η αποζημίωση περιορίζεται στο 50% (75 ευρώ).
Για πτήσεις που καλύπτουν απόσταση μεγαλύτερη των 3.500 χλμ. η αποζημίωση ορίζεται στα 300 ευρώ (πάντα σε μετρητά) και περιορίζεται στο 50% (150 ευρώ) αν η καθυστέρηση είναι μικρότερη των 4 ωρών.

Σε καμία περίπτωση η αποζημίωση δεν μπορεί να υπερβαίνει την αξία του εισιτηρίου και, αν συμφωνείτε, μπορείτε -αντί μετρητών- να λάβετε αποζημίωση με τη μορφή ταξιδιωτικών υπηρεσιών (για παράδειγμα, έκπτωση σε κάποιο εισιτήριο που θα εκδώσετε μελλοντικά). Σημειώνεται πως όλα αυτά δεν χρειάζεται να τα ζητήσετε. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες ορίζουν πως η εταιρεία οφείλει να προσφέρει τα ανωτέρω χωρίς να υπάρχει προηγούμενο αίτημα από τον επιβάτη.
Πάντως, επειδή και με αυτά τα μέτρα το φαινόμενο του overbooking δεν έχει περιοριστεί ιδιαιτέρως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε νέα πρόταση κανονισμού που αν τελικώς υιοθετηθεί από τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. ανεβάζει την αποζημίωση στα 750 ευρώ για τις μικρές πτήσεις (κάτω των 3.500 χλμ.) και στα 1.500 ευρώ για τις μεγάλες. Επίσης, ο νέος κανονισμός προβλέπει δικαιώματα για τους επιβάτες στην περίπτωση που είτε ακυρωθεί η πτήση είτε αυτή πραγματοποιηθεί με μεγάλη καθυστέρηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: